Selasa, 10 November 2015

Merawat Jangkitan Sinus jalan Asli

Merawat Jangkitan Sinus jalan Asli

Jangkitan sinus dikenali sebagai radang sinus dan saluran hidung. Sinus terletak dalam tengkorak anda dan dipenuhi dengan membran mukus. Dalam kes virus, kulat, atau jangkitan bakteria, tindak balas autoimun, atau alahan, sinus ini adalah radang dan boleh membawa kepada sakit kepala dan kesukaran bernafas. A sinus biasa dipenuhi dengan udara, tetapi jika jangkitan berlaku, udara ini digantikan dengan lendir. Jika lendir itu tidak mengalir, ini boleh membawa kepada hidung tersumbat. Dalam kes-kes yang lebih ringan jangkitan sinus, rawatan semula jadi boleh didapati tanpa kesan sampingan. Pemulihan semula jadi untuk Merawat Jangkitan Sinus:

Senaman yoga biasa seperti pranayam dan kapalbhati boleh membantu mencegah jangkitan sinus.
Acupressure sangat membantu dalam melegakan kesakitan dan tekanan dalam hidung, kepala, mata, dan telinga.
Teh panas dan sup panas yang sangat membantu dalam membersihkan saluran hidung. Di samping itu, teh hijau, sup ayam dengan banyak lada dan teh halia sangat membantu dalam memberikan bantuan.
Minum banyak air setiap hari boleh membantu mengusir toksin berbahaya dari badan anda. Ia juga boleh membantu dalam penipisan lendir yang menghalang saluran hidung untuk menggalakkan pemulihan cepat.
Anda boleh menggunakan epal cider cuka dengan menambah beberapa titik dalam air mendidih sebelum terhidu ia. Anda juga boleh memilih untuk minum cuka epal cider dicairkan dengan air.
A beberapa titik peppermint atau minyak kayu putih ke dalam air mendidih adalah baik apabila dihidu. Ini adalah salah satu ubat rumah yang paling biasa untuk jangkitan sinus.
Bawang putih adalah sangat berkesan apabila merawat jangkitan sinus disebabkan oleh kulat semula jadi dan sifat-sifat anti-bakteria. Anda boleh minum jus yang diekstrak daripada bawang putih atau memasukkannya ke dalam diet harian anda.
Ia juga penting untuk anda untuk meningkatkan pengambilan zink dan vitamin C anda untuk mengurangkan risiko mempunyai jangkitan sinus dan serangan sejuk. Di samping itu, asid lemak omega-3 adalah disyorkan, kerana ia membantu dalam menyingkirkan jangkitan sinus jadi pastikan anda makan makanan yang kaya dengan omega 3 seperti telur, walnut, minyak hati ikan kod, dan ikan.
Mengukuhkan sistem imun anda juga boleh membantu anda mengelakkan jangkitan sinus. Untuk menambah atau mengekalkan sistem imun yang kuat, pastikan anda mempunyai diet yang sihat. Termasuk makanan pedas dalam diet anda adalah membantu dan juga ia juga boleh membantu dalam merawat jangkitan sinus dengan membersihkan saluran hidung.
Pengairan hidung sangat membantu juga. Dengan sering menggunakan periuk neti untuk membantu mengalirkan sinus anda dan mencegah menjangkiti lebih lanjut. Anda juga boleh tambah garam penyelesaian untuk mencuci dan membersihkan rongga hidung anda. Ini adalah perlu terutamanya apabila anda akan melalui pencemaran udara begitu banyak dan pendedahan berlebihan kepada habuk, debunga dan perengsa lain.
Jika anda tidak mahu menggunakan sebarang ubat, anda boleh memilih untuk pergi untuk memampatkan panas dan sejuk. Meletakkan memampatkan panas untuk sinus terlibat ialah sekurang-kurangnya dua hingga tiga minit sehari sebelum memohon memampatkan sejuk selama 30 hingga 40 saat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar