Selasa, 10 November 2015

Carrot - Cari Penyembuhan sifat-sifat Loji (Bahagian 1)

Carrot - Cari Penyembuhan sifat-sifat Loji (Bahagian 1)

Carrot adalah tumbuhan dwitahunan. Pada tahun pertama tumbuhan berkembang akar dan daun roset, tetapi semasa tahun kedua batang pokok tumbuh sehingga 1 meter tinggi. Batang adalah bercabang di bahagian atas. Lobak liar atau renda Queen Anne (Kaukus carota) mempunyai akar tebal, putih dan keras berbau seperti lobak merah. Lobak merah, pada gilirannya, mempunyai kon berbentuk akar oren. Bunga putih kecil disusun dalam kelompok majmuk. Kelompok sebatian mengandungi 10-15 kelompok kecil. Terdapat banyak daun meliputi. Bunga tumbuhan dari Jun hingga Ogos. Buah-buahan bujur ditutup dengan duri kecil.

Lace Queen Anne boleh didapati di kering padang rumput, tepi jalan, bukit, lereng bukit dan hutan. Carrot ditanam di taman dan padang sebagai sayur-sayuran dan tanaman makanan.

Anda boleh menggunakan untuk tujuan perubatan kedua-dua lobak merah dan renda Queen Anne. Anda perlu mengumpul buah-buahan (biji) daripada tumbuh-tumbuhan dalam bulan September apabila mereka masak. Anda perlu memotong sama ada kelompok atau keseluruhan lebih-tanah bahagian tumbuhan. Walau bagaimanapun, oleh kerana akhir-tumbuhan tumbuhan pada tahun kedua, anda boleh mendapatkannya dengan akar. Anda boleh menyiarkan mengeringkan herba pada suhu bilik atau ketuhar kering mereka pada suhu antara 50 dan 60 darjah Celsius. Apabila herba kering, anda perlu lulus mereka melalui teka-teki untuk menghapuskan campur palsu.

Benih mengandungi minyak (11-50 peratus) dan minyak pati (0,5-2,9 peratus) kaya dengan geraniol (sehingga 60 peratus). Di samping itu, buah-buahan mengandungi furanocoumarin, flavonoid, steroid, daucine alkaloid dan lain-lain bahan-bahan biologi aktif. Di samping itu, herba ini mengandungi sedikit toksik polyyine falcarinol. Oleh kerana jumlah yang kecil bahan tumbuhan mengandungi, ia tidak menimbulkan ancaman kepada badan dan kesihatan anda. Perkataan akar berair taman lobak mengandungi gula, karotena (4,6-8,4 mg%), bahan pektin, vitamin, bahan-bahan mineral (seperti, kalsium, fosforus, besi dan lain-lain), unsur-unsur mikro dan bahan-bahan biologi aktif.
Kilang itu mempunyai antispasmodic, diuretik, anti-radang dan pencernaan memudahkan.
Satu penyerapan, merebus dan serbuk yang diperbuat daripada buah-buahan yang boleh digunakan dalam kes nephrolith, serangan kolik buah pinggang dan kekejangan arteri koronari. Di samping itu, ia boleh digunakan sebagai ubat hempedu yang bergerak yang besar. Cabutan dibuat daripada buah-buahan termasuk dalam pelbagai ubat kompaun untuk merawat bentuk ringan kekurangan kardiovaskular.
Anda boleh menggunakan segar akar taman lobak merah sebagai nutrien penyembuhan dalam kes penyakit kardiovaskular, avitaminosis, penyakit buah pinggang, anemia dan penyakit hati.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar