Selasa, 10 November 2015

Chi Gong: The Penanaman Tenaga dalaman untuk Kesihatan, Kekayaan dan Hikmah

Chi Gong: The Penanaman Tenaga dalaman untuk Kesihatan, Kekayaan dan Hikmah

Tenaga dalam badan kita adalah seperti air. Satu contoh ialah air cenderung mengalir ke bawah seperti air yang mengalir hiliran. Dalam usaha untuk mempunyai tenaga yang mengalir dalam diri kita, kita mesti menukarkan tenaga kepada tenaga positif, yang kemudiannya akan mengalir ke atas atau ke arah yang positif. Kami melakukan ini dengan mengembangkan kesedaran kita ke atas ke arah alam semesta. Proses ini dikenali sebagai Inner Alchemy kerana kita menukar satu tenaga yang lain. Alchemists dahulu kala juga telah cuba untuk menukar satu perkara yang lain. Kita tahu bahawa mereka cuba untuk menukar logam asas menjadi emas. Dan ahli kimia moden sentiasa berubah ke dalam unsur-unsur yang lain. Dengan menggunakan fikiran ditambah khusus latihan dan meditasi kami, kami boleh menukar tenaga negatif (emosi dan fikiran) kepada tenaga positif dan juga meningkatkan jumlah tenaga positif di tangan kita. Psikologi telah menunjukkan kepada kita bagaimana pemikiran negatif yang merosakkan boleh dan bagaimana bermanfaat fikiran positif boleh. Sebagai contoh, hanya bercakap dengan kawan anda yang tertekan boleh mengubah keadaan mental mereka ke dalam kepada yang positif. Atau seseorang yang tekanan darah naik disebabkan marah, apabila tenang, pulangan tekanan darah normal yang sihat. Terdapat banyak contoh-contoh lain. Jika kita belajar menggunakan kesedaran sedar dan fikiran untuk mempengaruhi aliran tenaga dalam diri kita, kita boleh mengubah negatif kepada positif dan juga meningkatkan positif. Bahawa tenaga positif kemudiannya boleh digunakan untuk mengubah kehidupan kita ke dalam kejayaan, kesihatan yang baik dan kesejahteraan.

Satu contoh untuk menunjukkan bahawa minda boleh mengawal aliran tenaga dalam badan adalah untuk buat genggaman dengan tangan kiri dan kemudian membuka tangan kiri berturut kira-kira 12 kali dan melepaskan - anda akan rasa kesemutan di tangan itu. Kini dengan fikiran anda memindahkan sensasi yang sama untuk tangan kanan anda. Anda tahu bagaimana untuk melakukannya. Dalam masa beberapa saat tangan kanan anda merasakan aliran darah seperti yang tangan kiri anda. Anda telah menggunakan minda anda untuk mengarahkan aliran tenaga, Chi, dengan tangan kanan anda. Jadi melalui niat dan kuasa minda anda sedang mengarahkan Chi. Ini adalah pada dasarnya bagaimana kita membuat atau bertukar tenaga negatif kepada tenaga positif. Berfikir dan ia akan berlaku.

Salah satu teori utama amalan kesihatan Tao atau Qi Gong (disebut "Chi Gong") adalah untuk berehat dan berehat minda / otak atas (di kepala dan hati), yang dipanggil minda pemerhatian dan minda sedar dan menggunakan akal yang lebih rendah / otak (dalam usus), yang dipanggil minda kesedaran, yang terletak di kawasan perut atau lebih rendah Tan Tien. Tao purba mendapati bahawa apabila mereka menurunkan fikiran atas untuk minda yang lebih rendah mereka dikejutkan kesedaran dan kesedaran. Mereka juga mendapati bahawa mereka boleh berhubung dengan alam semesta melalui meditasi dan menyedari bagaimana tenaga universal bekerja. Ahli-ahli sains telah mengesahkan bahawa kawasan usus adalah bertenaga dan sama dengan otak. Kita dapat memahami dan pengalaman "naluri usus" dan rasa emosi melalui pusat ini. Kami mengalami sakit perut, atau rama-rama, dan jika kita bimbang terlalu banyak kita mungkin boleh membangunkan perut asid. Jika sesiapa yang pernah belajar refleksologi mereka tahu bahawa ada mata refleks di bahagian perut yang sesuai dengan semua organ-organ tubuh seperti otak mempunyai mata sambungan daripada sistem saraf untuk semua organ-organ. Dengan cara ini kita dapat melihat bahawa otak dan usus adalah sama dan rapat. Ia juga menarik untuk ambil perhatian bahawa ahli-ahli sains telah menemui bahawa villi usus memegang caj elektrik. (Otak juga memegang tenaga cas elektrik.) The villi adalah serat seperti rambut kecil pada dinding usus yang membantu untuk menggerakkan bahan melaluinya. Jadi organ terbesar tubuh juga menyimpan tenaga. Ia juga sangat penting untuk mengekalkan usus yang sihat dengan makan banyak serat dan mempunyai pergerakan usus yang normal. Dengan usus kita dikosongkan tenaga atau Chi mengalir dengan lebih lancar. Kawasan ini sekitar pusat itu adalah gudang untuk Chi atau tenaga dikumpulkan dari alam semesta. Apabila salah satu mendapat tahu bagaimana untuk berehat Tan Tien atas atau otak di kepala dan menggunakan otak yang lebih rendah lagi, maka segala-galanya menjadi lebih mudah. Oleh itu, penanaman tenaga dalam yang lebih rendah Tan Tien adalah salah satu teknik paling penting untuk belajar dan terdapat banyak cara untuk melakukan ini. Sebelum kedatangan ilmu perubatan Taois menyedari bahawa kawasan perut boleh digunakan untuk menyimpan Chi atau tenaga universal. Beribu-ribu tahun latihan dan meditasi telah dibangunkan untuk menyimpan lebih banyak tenaga di sana dan di organ-organ yang lain. Terdapat satu lagi cara untuk menyimpan tenaga dalam badan dan itu adalah dalam bentuk lemak. Tenaga yang baik untuk ijazah tetapi tidak merupakan sumber terbatas dan biasanya tidak satu tempat penyimpanan yang boleh diterima bagi kebanyakan orang.

Dalam ajaran Tao kami juga mempunyai maklumat bahawa hati juga dianggap satu lagi otak yang mempunyai kapasiti untuk berfikir. Kita semua telah mendengar ungkapan untuk berfikir dengan hati kita (terutamanya yang berkaitan dengan suka) dan bukan dengan kepala kami. Terdapat banyak lagu dan puisi ditulis mengenai kapasiti hati untuk merasa cinta. Satu contoh yang terkenal pemikiran hati menyimpan datang dari buku yang dipanggil "Kod Hati" oleh Paul Pearsal, Ph.D. Buku ini mengandungi kisah seorang kanak-kanak berusia 8 tahun yang menerima jantung dipindahkan daripada mangsa pembunuhan. Yang berumur 8 tahun, selepas pemindahan beliau, mula mengalami mimpi buruk tentang pembunuhan penderma beliau yang dia tidak pernah dipenuhi. Dengan maklumat ini, dan juga lukisan komposit pembunuh, polis dapat menangkap pembunuh.

Sama seperti kita mempunyai sekurang-perintah kami kami yang lain "otak," kami juga boleh mempunyai dua paru-paru dan dua hati. Dengan senaman dan meditasi kita boleh meningkatkan aliran darah, aliran oksigen dan aliran limfa. Dan ia tidak begitu sukar untuk dilakukan. Salah satu teknik yang dipanggil "Laughing Qi Gong." Kami boleh mengaktifkan kelenjar, sistem peredaran darah dan limfa dengan sedar diarahkan ketawa. Tujuan kelenjar timus adalah untuk mengeluarkan pembunuh Sel T atau limfosit T yang bertindak untuk menghalang sel-sel kanser daripada merebak di dalam badan. Dan semua yang perlu kita lakukan adalah ketawa untuk mengaktifkannya. Ini juga memperluaskan diafragma yang membantu mengedarkan lebih banyak oksigen. Dengan ketawa yang Aorta dan Vena Kava mengepam lebih banyak darah ke seluruh badan dengan itu membantu untuk melegakan hati dan paru-paru daripada bekerja keras. Ketawa juga merangsang sistem limfa di dalam abdomen untuk mengeluarkan lebih banyak limfosit dan mengedarkan limfa supaya ia bergerak lebih bebas dalam badan. Jika sistem limfa tidak berfungsi dengan betul atau tersumbat dengan kekotoran maka kita membuka diri kita untuk pelbagai penyakit di mana kanser adalah yang paling teruk. Terdapat saluran limfa banyak berkaitan dengan usus. Jadi, jika kita tidak berhati-hati tentang apa yang kita menelan, maka itu boleh juga menyebabkan masalah kepada sistem limfa. Limpa, organ yang paling penting dalam sistem limfa, bersama-sama dengan sum-sum tulang, menghasilkan Limfosit (sel darah putih) yang penting untuk imuniti terhadap penyakit yang berbeza. Sistem limfa juga dikenali sebagai sistem imun. Tulang yang sihat adalah sangat penting juga. Usus yang berkaitan dengan sistem peredaran darah mengambil Limfosit ini dan menukarkan mereka ke dalam B-Limfosit yang mewujudkan antibodi terhadap organisma asing tertentu dan bakteria. Jadi dengan melakukan ketawa perut kita membantu sistem imun untuk merangsang pengeluaran B-Limfosit. Kami telah mendengar bahawa "Ketawa adalah ubat yang terbaik." Ini cara Tao untuk kesihatan yang baik telah diamalkan sejak beribu-ribu tahun dan kami telah melihat bahawa Tao tuan telah hidup kehidupan yang sihat dengan baik ke dalam 100 dan seterusnya.

Dalam esoterik meditasi Qi Gong kita juga boleh menggunakan tenaga yang wujud di alam semesta untuk kesan yang positif. Dengan menghidupkan kesedaran dalam hati kita dapat menyedari segala sesuatu yang berada di luar sisi kami. Kita menyedari bukan sahaja tenaga bumi, tetapi yang satu bulan, planet, matahari dan juga bintang-bintang. Semua orang tahu bahawa bulan mempunyai kesan dramatik di bumi dengan memutarkan air pasang dan matahari jelas memanaskan bumi dengan tenaga yang amat besar. Tetapi menurut tradisi Tao planet-planet, bintang dan zarah kosmik juga mempunyai kesan bertenaga. Kita hanya perlu menyedari ia. Kesedaran bermaksud meletakkan perhatian kita kepadanya - seperti yang kami lakukan pada menjalankan meramas tangan. Dan kita juga perlu menyedari sifat alam semesta. Bumi ini, planet-planet berada dan matahari juga berputar sekitar alam semesta. Ini adalah fakta saintifik. Bumi berputar atau berpusing pada paksinya pada 1000 batu sejam. Kami sedang berputar atau berputar mengelilingi matahari pada 67,000 batu sejam. Astrophysicists telah membuat kesimpulan bahawa sistem suria kita berputar di sekitar Polestar di lebih kurang. 300 kilometer sesaat. Dan kita tidak merasa seperti kita sedang bergerak sama sekali. Mengapa? Ia adalah kerana lebih cepat kita melakukan perjalanan yang kurang kita menyedarinya. Satu contoh kapal terbang bergerak pada 500 batu sejam. Fikiran kita tidak sedar kita sedang dalam perjalanan yang cepat dan kita benar-benar merasakan rasa kesunyian. Jadi teori Tao adalah "lebih cepat kita berputar, lebih teguh atau aman kita menjadi." Oleh itu, kita bimbang dengan tenaga dinamik yang sama ada berputar atau bergerak. Jantung mengepam, elektron berputar, dan sel-sel dalam badan sentiasa membentuk sel-sel baru. Jadi, dalam aktif meditasi Chi Kung kita mewujudkan pergerakan dengan menggunakan kuasa-kuasa yang berputar di dalam dan di luar kemudian daripada kita.

Jadi tujuan menjaga segala-galanya di dalam badan sama ada bergerak atau berputar adalah mudah. Jika kita menyimpan semua bertenaga dengan pergerakan, maka kita tidak jatuh sakit. Semua orang boleh memahami prinsip ini. Jika kita tidak menggunakan kami atau bersenam badan kita maka mereka menjadi lemah atau sakit. Sel-sel menjadi bertakung. Tulang akan mudah jadi rapuh, otot atrofi dan organ-organ menjadi lemah. Ini bermakna elektron tidak bergerak. Sendi tidak berfungsi betul. Mereka mungkin menjadi kaku dan kita mungkin merasa sakit dalam bentuk arthritis. Dan ia adalah sama untuk organ-organ dalam badan. Satu contoh terbaik bagaimana semua tenaga sedang berputar sedang melihat kosmos semua jalan ke atom individu. Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, galaksi dan planet-planet yang berputar. Mereka semua berputar dalam orbit masing-masing. Sel-sel badan kita, semua 655000000000000 daripada mereka, adalah terdiri daripada atom dengan elektron berputar. DNA kita hanya berputar tenaga. Walaupun pembinaan molekul DNA adalah lingkaran. Jadi dalam meditasi Chi Kung kita belajar untuk menyedari putaran dan sedar tenaga berputar di dalam dan di sekeliling kita. Ia adalah sangat penting untuk menjadi tenaga berputar kita sendiri. Tenaga di sekeliling kita seperti tenaga magnet dari bumi, tenaga elektromagnet daripada komputer atau pelbagai peranti elektronik dan mekanikal menjejaskan kita sehari-hari dan mempunyai potensi untuk menyebabkan penyakit fizikal dan mental. Belajar bagaimana untuk putaran tenaga, mengumpul tenaga dan menyimpan tenaga adalah asas kepada amalan Qi Gong. Nama Qi Gong bermaksud "Kerja Tenaga." Qi (Chi) adalah tenaga. Kita boleh belajar untuk menjadi mistik yang mengawal tenaga kita dan oleh itu takdir kita sendiri.

Di mana saya mencari Chi dan bagaimana saya boleh mengakses? Jawapannya adalah bahawa ia adalah mana-mana. Ia bukan tenaga seperti seorang log pembakaran atau tenaga lengai seperti bahan api dinyalakan. Ia terkandung di dalam udara yang kita bernafas, air yang kita minum dan makanan yang kita makan. Tetapi ia tidak dingin, ia tidak air dan ia tidak bahan api. Ia adalah intipati tulen. Ia adalah tenaga Tuhan. Ia tidak tidak seperti kita. Tetapi apakah kita? Adakah kita sebuah badan? Adakah kita fikiran yang? Semua tradisi rohani yang besar mengatakan bahawa kita adalah roh. Apabila kita mati, apa yang meninggal dunia? Hanya badan itu mati. Intipati siapa kita adalah bahawa yang telah meninggalkan badan, tenaga kehidupan. Jadi, ia mungkin dikatakan bahawa Chi juga terdiri daripada tenaga kehidupan, tetapi kuasa universal yang boleh digunakan untuk penyembuhan, menunjukkan dan kerja-kerja rohani. Taois memanggil Chi Tentera purba. Menurut mereka, apabila Big Bang berlaku dari ketiadaan (Wu Chi), ada timbul Tentera purba (Dark Matter) yang dimanifestasikan ke dalam alam semesta uncountable dengan berjuta-juta galaksi dan sistem suria penuh matahari dan planet. Fizik moden menyifatkan atom sebagai perkara dan ditakrifkan sebagai yang terdiri daripada tenaga (elektron, proton, neutron dan kuark) dengan ruang kebanyakannya kosong. Ia telah dikira dengan astrophysicists bahawa alam semesta kita terdiri daripada kira-kira 90% ruang kosong. Jadi apa yang ruang ini diperbuat daripada apa? Beberapa panggilan ia graviti atau vakum di angkasa. Taois menemui beribu-ribu tahun yang lalu, ia adalah Chi asal (tenaga) kewujudan dan ia boleh digunakan untuk semua kerja-kerja yang baik. Seseorang hanya perlu tahu bagaimana untuk mengaksesnya melalui latihan, yoga dan meditasi. Ia adalah percuma dan perubatan yang berkesan. Ia dikenali sebagai Perubatan Tenaga - paradigma perubatan baru untuk abad ke-21. Bentuk-bentuk lain yang popular perubatan tenaga adalah Akupunktur, Cina dan Ayurveda herbology, dan Homeopati, untuk menyebut beberapa. Kaedah penyembuhan yang kuat Chi Kung ini menjadi lebih diiktiraf oleh pengamal perubatan tradisional di seluruh dunia. Ia senaman dan teknik meditasi berharga yang ditawarkan sebagai tambahan kepada atau sebagai regimen yang lengkap untuk penyembuhan di mana kaedah lain gagal.

Alam semesta adalah dalam diri kita. Bagaimana ini boleh berlaku? Ahli-ahli sains telah mengambil gambar angkasa lepas. Seperti yang anda pergi memerhati dari bumi lebih jauh dan jauh ke dalam ruang di luar planet, matahari dan bintang walaupun di luar galaksi lain, terdapat sebahagian besar ruang kosong. Dengan cara yang sama apabila anda masuk ke dalam badan anda dan jauh ke dalam atom terdapat lagi ruang kebanyakannya kosong antara zarah (elektron, proton, dll) Jarak antara setiap zarah bertenaga boleh dibandingkan dengan jarak antara dua bintang jika mereka massa diambil kira. Dengan cara angkasa lepas ini (alam semesta) disamakan dengan ruang dalaman. Kita boleh menggunakan ruang ini dalam, alam semesta di dalam diri kita, untuk mengedarkan dan menyimpan lebih banyak tenaga atau Chi dalam badan. Dan ruang luar boleh digunakan untuk mengumpul Chi. Tuan Tao telah mengambil tindakan yang lebih mendalam ke dalam alam semesta masih dalam melalui apa yang mereka rujuk sebagai "pintu misteri" kepada asal-usul alam semesta atau Wu Chi. Mereka telah mengamalkan meditasi sangat maju untuk kadang-kadang beratus-ratus tahun untuk melakukan ini. Tradisi lain juga mengamalkan teknik yang sama seperti yang maju Buddha atau Hindu bijaksana.

Chi Gong adalah sistem kuno latihan dan meditasi yang mempromosikan kesihatan yang baik dan panjang umur. Dengan menggunakan minda kita digabungkan dengan lembut, namun latihan berkuasa tertentu, kita boleh mengubah tenaga emosi negatif dan pemikiran yang disimpan di dalam badan kita kepada tenaga positif, dan dengan itu meningkatkan kesihatan yang baik kami.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar