Rabu, 11 November 2015

Home Pemulihan yang berkesan untuk Makanan Keracunan Kerja Yang

Home Pemulihan yang berkesan untuk Makanan Keracunan Kerja Yang

Keracunan makanan adalah makanan yang serius ditanggung penyakit gastrousus. Bakteria berbahaya seperti Salmonella, Shigella dan Clostridium mendapatkan tercemar dengan makanan yang telah dimasak atau tidak dimasak menyebabkan keracunan makanan. Makanan yang telah dimasak tidak boleh disimpan terbongkar untuk masa yang lama. Barangan makanan mudah rosak seperti ikan dan susu mendapatkan tercemar dengan mudah dan tidak boleh dimakan dengan cepat. Makanan tidak perlu diambil dalam keadaan yang tidak bersih kerana terdapat peluang yang adil pencemaran. Ia diikuti oleh teruk sakit perut, cirit-birit dan muntah. Penyakit ini perlu dirawat dengan segera kerana keadaan yang serius boleh membawa kepada kematian. Setiap tahun berjuta-juta mati akibat keracunan makanan di seluruh dunia. Makanan yang bersih dan baru dimasak boleh dimakan. Makanan yang tidak di tutup atau makanan daripada vendor di tepi jalan mesti tegas dielakkan.

Gejala

1. sakit perut yang teruk dan kekejangan
2. Muntah dan cirit-birit
3. Darah yang melalui najis
4. Demam
5. Dehidrasi akibat muntah

Punca

Pengambilan makanan yang tercemar dan basi adalah punca utama keracunan makanan.

Home Pemulihan

Tanda-tanda boleh dikawal ke tahap yang hebat dengan remedi rumah mudah. Pesakit yang serius perlu segera ke hospital.

1. Halia adalah sangat berkesan dalam merawat keracunan makanan. Satu campuran pes halia dan dadih perlu diberikan kepada pesakit 3-4 kali sehari.

2. Campurkan jumlah yang sama halia dan lemon ekstrak dan menambah serbuk lada sedikit. Mengambil campuran ini 3-4 kali sehari mengurangkan gejala.

3. Teh halia juga sangat bermanfaat bagi pesakit yang mengalami masalah ini.

4. Parut betik keseluruhan dan rebus dalam air selama beberapa minit. Terikan campuran ini dan memberi ekstrak kepada pesakit 2-3 kali sehari.

5. Untuk setengah cawan dadih, tambah 2-3 sudu besar jus daun selasih. Tambah sedikit garam dan lada hitam kepadanya. Ini perlu diambil 3-4 kali sehari untuk mendapatkan bantuan daripada muntah dan sakit perut.

6. Jumlah yang sama bagi jintan putih dan halba biji (kira-kira 5 gram setiap satu) adalah serbuk dan ditambah ke dalam segelas air. Minum campuran ini memberikan kelegaan daripada perut dan muntah-muntah di racun makanan.

7. Mengambil bawang putih mentah adalah sangat berkesan dalam merawat masalah ini. Bawang putih bertindak sebagai penyahtoksik dan membunuh bakteria dalam saluran pencernaan.

8. Minum segelas air sambil menambah beberapa titik jus pudina secara berkala membantu dalam mengurangkan gejala.

9. Minum teh herba diperbuat daripada herba seperti pudina, chamomile, raspberry dan blackberry bermanfaat dalam mengurangkan gejala keracunan makanan.

10. Elektrolit, air kelapa tender dan cecair perlu diberikan kepada pesakit pada jangka masa yang tetap untuk mengelakkan dehidrasi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar